tree pose.jpg

Pranayama Den Haag

Pranayama en meditatie gaan voor mij perfect samen. Elke ochtend begin ik de dag met een set pranayama oefeningen en een korte meditatie. Voor mij ideaal om de dag gefocust en met een kalme geest te beginnen.

Pranayama staat voor conscious breathing. Bewust ademen. Door bewust te ademen kun je jouw staat van zijn beïnvloeden.
In situaties van stress kun je bijvoorbeeld langzamer ademen en je vooral focussen op de uitademing. Als je je bijvoorbeeld heel duf voelt in de ochtend, kun je een ademhalingstechniek gebruiken waarbij je snel en krachtig uitademt door je neus en veel hitte creëert. Waardoor alles meer gaat stromen en je je energieker voelt.

Door het beoefenen van pranayama kun je jouw zenuwstelsel en dan met name jouw parasympatisch stelsel versterken. Hierdoor kun je sneller herstellen, jezelf opladen, in balans en tot rust komen in een mischien wel hektisch leven.

 

pranayama workshop

Tijdens een pranayama workshop wordt jouw zenuwstelsel verwend door een combinatie van meditatie, beweging en ademhalingstechnieken. Ga naar huis met een simpele toolkit om zelf in je dagelijk leven toe te passen.

Een pranayama les staat vaak in het teken van balans en harmonie, want dan voelen we ons meestal het fijnst. Ik combineer adem en beweging zodat alles van binnen kan stromen en je hierdoor nog beter het effect kan voelen. We eindigen met een korte meditatie want dat gaat meestal veel makkelijker na het beoefenen van pranayama.

Breathwork is niet hetzelfde als pranayama. Tijdens breathwork adem je alléén door je mond en probeer je jouw staat van zijn niet te reguleren, maar is het juist de bedoeling om alles te voelen. Om alles te laten zijn wat is en te voelen wat er in jou leeft.

Pranayama en breathwork zijn beiden een goede voorbereiding om in een diepe staat van meditatie te komen. Tijdens  breathwork werk je met de Circulaire ademhaling ook wel ‘verbonden ademen’ genoemd. Een eenvoudige ademhalingsmethode die jou vrijwel direct in een natuurlijke en diepe ademhaling brengt. Hierdoor raakt je hoofd leeg, voel je je relaxt en voel je letterlijk meer sensaties en energie door je lijf stromen.

Ademhalingsoefeningen tegen stress, ontspanningsademhalingsoefeningen, ademhalingsoefeningen om beter te slapen, ze zijn er allemaal! Wil je meer weten over mijn breathworksessies in Den Haag klik hier.